BLOG I NIE BLOG

20 mar 2019
+

Typografia – sztuka tworzenia czytelnego przekazu

Znaczeń tego słowa istnieje co najmniej kilka. Mianem typografii określało się technikę druku wypukłego, a niegdyś nawet samą drukarnię. Nas interesuje jednak trzecia definicja sugerująca, że typografia należy do sztuki tworzenia czytelnego przekazu.

Czcionki wygodne w użyciu
Druk typograficzny pamięta jeszcze czasy ruchomych czcionek Gutenberga. Chęć przyspieszenia prac drukarskich przyczyniła się do powstania metody, która polegała na seryjnym odciskaniu liter na podłożu drukowym. To z kolei wpłynęło na masową produkcję znaków tworzących uniwersalne czcionki drukarskie. Odkrycie to umożliwiło wprowadzenie do powszechnego użytku wygodnych w użyciu czcionek, bez których obecnie trudno wyobrazić sobie czytelny przekaz.

Dziś typografia znakomicie sprawdza się jako metoda opracowywania materiałów tekstowych, drukowanych następnie w formie plakatu, broszury, katalogu czy książki. Dla właściwego odczytania zawartego w nich tekstu niezbędna jest jednak wiedza na temat projektowania przekazu reklamowego. Istotną rolę odgrywa tutaj pismo, które byłoby czytelne dla odbiorcy, ale przy tym atrakcyjne wizualnie.

Czytelność przede wszystkim
Podczas projektowania przekazu reklamowego należy wziąć pod uwagę potrzeby odbiorcy. Zastosowanie kroju pisma, który zwraca na siebie uwagę, pozostaje jasny w odbiorze i nie męczy wzroku, jest koniecznością.

Do przygotowania materiałów reklamowych do druku zaleca się korzystanie z czcionki szeryfowej. Posiada szeryfy, czyli proste lub poprzeczne linie. Nie są jednak wyłącznie ozdobnikami – zwiększają czytelność czcionki, dzięki czemu znakomicie nadaje się do tworzenia materiałów drukowanych (w przeciwieństwie do czcionki bezszeryfowej, dedykowanej publikacjom internetowym).

Czytelność przekazu reklamowego zależy również od odległości między znakami. W jej ustalaniu pomagają dwa zabiegi: kerning oraz tracking.

Kerning to określanie odległości między literami w danym kroju pisma, nazywany też odstępem międzyliterowym. Może być ujemny (gdy znaki są do siebie przybliżane) lub dodatni (gdy znaki są od siebie oddalane). Zabieg ten ma na celu stworzenie odpowiedniego światła międzyliterowego. Stosowany jest najczęściej podczas tworzenia tekstów z użyciem dużego stopnia pisma.

Tracking to drugi ze sposobów na regulowanie światła międzyliterowego, decydujący o gęstości składu. W tym jednak przypadku możliwe jest oddalanie lub przybliżanie do siebie znaków w obrębie całego tekstu. To narzędzie niezbędne w każdym programie do składu oraz łamania publikacji.

18 gru 2018
+

Funkcje barw w reklamie prasowej

Ton

Stosowany zamiennie ze słowem „barwa”, choć jego znaczenie należy zawęzić i tłumaczyć jako barwę podstawową możliwą do ukazania w kilku stopniach kolorystycznych. Zależny jest od stopnia zaciemnienia barw, przechodząc od najjaśniejszej do najciemniejszej. Wywodzi się ze słownika muzycznego, w którym ton to dźwięk prosty.

Cień

Zjawisko optyczne, które powstaje, gdy światło nie dociera do wybranego obszaru, ponieważ napotyka na przeszkodę nieprzepuszczającą światła. W fotografii oraz grafice stosowany jako element wywołujący wrażenie trójwymiarowości.

Odcień

Jedna z trzech głównych cech kolorów nasyconych. Wchodzi w skład koła barw, które nie posiadają domieszek szarości oraz rozjaśnień, przechodząc stopniowo od czerwonego, przez żółty, zielony, niebieski z powrotem do czerwonego. Innymi słowy jest to odmiana koloru, w którym nie występują domieszki innych barw.

Barwa

Wrażenie psychiczne, które powstaje podczas odbijania światła widzialnego od danego przedmiotu. W poligrafii jest cechą określającą przedmiot i pozwalającą przypisać mu określony kolor. Barwy dzielone są na proste oraz złożone, podstawowe i wtórne, a także monochromatyczne, chromatyczne i achromatyczne. Obecność ściśle sprecyzowanych barw pozwala tworzyć normy jakościowe dla druku wielobarwnego.

Kontrast

Występowanie dwóch zjawisk o przeciwstawnych cechach. Najbardziej znanym kontrastem jest połączenie bieli i czerni, które służy rozróżnieniu między tymi kolorami w celu uwydatnienia jednego z nich (w zależności od proporcji). Takie połączenie może również wywołać efekt kontrastu, który polega na błędnym założeniu, że jeden obiekt jest większy lub mniejszy w stosunku do drugiego.

Ciepło

W kolorystyce odcień bliski żółcieniowi, w skład którego wchodzą odcienie czerwieni, oranżu oraz żółci. Zgodnie z psychologią kolorów, barwy ciepłe oddziałują pobudzająco, kojarzą się z energią, mogą również poprawiać samopoczucie i wpływać na człowieka aktywizująco, czasem nawet agresywnie. Za ciepłe można również uznać chłodne barwy z domieszkami ciepłych, np. szarości lub oliwkową zieleń.

Chłód

W kolorystyce odcień bliski błękitowi, w skład którego wchodzą odcienie niebieskiego, a takie zielenie oraz fiolety. Powszechnie uznawane jako kolory o działaniu kojącym, pomagające w koncentracji. W nadmiarze mogą prowadzić do przygnębienia lub braku mobilizacji. Kojarzone również z poczuciem bezpieczeństwa, stąd też chętnie stosowane są w marketingu.

09 lis 2018
+

Jak wybrać papier do wizytówek?

Dobre pierwsze wrażenie
Mały, zadrukowany kawałek papieru zwany wizytówką może mieć większą siłę przebicia niż niejedna dobrze przeprowadzona prezentacja lub długo planowane spotkanie. Ten niepozorny nośnik podstawowych informacji o Tobie i Twojej firmie powinien zostać zaprojektowany w taki sposób, aby robić doskonałe pierwsze wrażenie. Jednak oryginalny projekt to nie wszystko. Istotne jest również to, na jakim papierze informacje zostaną nadrukowane.

Na co zwrócić uwagę?
Dobry projekt i świetna jakość wydruku nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, jeśli do przygotowania wizytówki nie zostanie użyty wysokiej jakości papier. Pierwszą wartością, na jaką należy zwrócić uwagę podczas zamówienia, jest jego grubość. Wizytówka ma służyć przez dłuższy czas i reprezentować Twoją firmę z jak najlepszej strony, toteż powinna zostać przygotowana na papierze o gramaturze 300-350 g/m2. Dlaczego? Ponieważ jest na tyle sztywny i gruby, że nie zniszczy się zbyt szybko.
Zwykły papier o gramaturze 350 g/m2 w zupełności wystarczy… jednak w przypadku wizytówki warto nieco bardziej postarać się o estetyczne wykonanie. W związku z tym proponujemy sięgnięcie po ten ozdobny, który nie dość, że prezentuje się bardzo elegancko, to na dodatek doskonale podkreśla informacje o Twojej działalności.
Ciekawy pod tym względem i chętnie wybierany jest również papier kredowy, na którym kolor zawsze wygląda świeżo. Jednak, podobnie jak w modzie, także w przypadku wizytówek można dostrzec różne trendy. Niegdyś w dłoniach przedsiębiorców królowały bogato zdobione karty biznesowe. Obecnie coraz częściej odchodzi się od tego założenia. Zwykły matowy papier w zupełności wystarczy, aby zrobić wrażenie na kontrahentach ceniących minimalistyczne rozwiązania.

Dodatkowe pomysły
Aby wizytówka prezentowała się nienagannie nie tylko podczas jej wręczania, ale długo po spotkaniu, warto rozważyć zastosowanie dodatkowych rozwiązań. Uszlachetnianie, na przykład za pomocą błyszczącej folii, pozwoli skutecznie zabezpieczyć papier przed zawilgoceniem lub zabrudzeniem. Natomiast złocenie lub lakierowanie to sposoby na to, aby temu niewielkiemu kawałkowi papieru nadać jeszcze więcej elegancji. Ostateczny efekt zależy jednak od Ciebie i tego, co za pomocą wizytówki pragniesz przekazać potencjalnym klientom.

18 paź 2018
+

Jak przygotować broszurę do druku?

Zrób dobre pierwsze, drugie i kolejne wrażenie – przygotuj broszurę z wykazem produktów lub usług, którą zachęcisz klientów do współpracy.

Jak przygotować broszurę do druku?

Podczas prac należy jednak mieć na uwadze kilka istotnych kwestii, aby efekt okazał się zadowalający. Dla przygotowania broszury w formacie A4 w układzie pionowym wystarczy program DTP. Plik powinien zawierać wszystkie przygotowane uprzednio strony książki wraz z ilustracjami, w tym również strony puste (tzw. wakaty). Ważne, aby tekst był wyśrodkowany i otoczony przynajmniej 2,5 mm marginesem.

Rozkładówka, czyli okładka wraz z grzbietem, powinna posiadać spady po 3 mm z każdej strony, a także marginesy wewnętrzne (5 mm przy każdym boku oraz 7 mm przy łamach grzbietu). Obszary te muszą pozostać puste, bez istotnych informacji dla publikacji. Ponadto, aby broszura w efekcie była jak najbardziej czytelna, strony posiadające wyłącznie sam tekst należy ustawić w skali szarości, natomiast okładkę oraz strony z fotografiami w trybie CMYK.

18 paź 2018
+

Jak przygotować plakat do druku?

Masz pomysł na kampanię społeczną? A może czas na rozreklamowanie wydarzenia w szerszym gronie? Bez względu na cel promocji warto postawić na plakat – nośnik atrakcyjny, praktyczny, niedrogi w przygotowaniu.

Jak przygotować plakat do druku?

Istotną rolę w przypadku plakatu niewątpliwie odgrywa wysoka jakość druku. Stąd też podczas prac graficznych należy zwrócić szczególną uwagę na kolorystykę. Pozostajemy tutaj przy trybie CMYK, który można wybrać w każdym programie graficznym. Ważne jest również właściwe dopasowanie rozdzielczości: jeśli zdecydujesz się na druk offsetowy, to 300 dpi w zupełności wystarczy.

Czas na spady oraz marginesy – elementy niezbędne w każdym przygotowywanym do druku materiale. Dla każdego z boków plakatu należy ustawić 2 mm spady oraz 3 mm wewnętrznego marginesu. Dzięki spadom arkusz zostanie właściwie przycięty, bez szkody dla znajdującej się na nim grafiki. Jeśli więc standardowy format A1 ma wymiary 680 x 980 mm, to po dodaniu spadów będą wynosiły 684 x 984 mm.

18 paź 2018
+

Jak przygotować wizytówkę do druku?

To właśnie dzięki niej zostaniesz zapamiętany! Dobrze zaprojektowana wizytówka stanie się wyznacznikiem jakości Twojej firmy!

Jak przygotować wizytówkę do druku?

Weźmy pod uwagę dwustronny produkt o wymiarach netto 85 x 55 mm. Do dyspozycji masz trzy programy graficzne, które najlepiej się do tego nadają: Corel Draw, Illustrator oraz Photoshop. Jak w przypadku innych materiałów przygotowywanych do druku istotne jest, aby na wizytówce znajdowały się co najmniej 2 mm spady oraz 3 mm marginesy (po każdym boku). Umożliwi to dokładne przycięcie arkusza, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich zawartych na nim informacji bez szwanku. W tym momencie wymiary brutto wynoszą 89 x 59 mm.

Rozdzielczość powinna wynosić 300 dpi, natomiast w kwestii kolorów wystarczy CMYK. Pamiętaj, że wizytówka jest dwustronna, dlatego plik powinien być kilkustronicowy – te same ustawienia zastosuj w przypadku drugiej strony. Przed przekazaniem materiałów do druku sprawdź, czy wszystkie istotne informacje znajdują się w centralnym punkcie.

18 paź 2018
+

Jak przygotować ulotkę do druku?

Rozreklamujesz wydarzenie, zachęcisz do udziału w szkoleniach, pokażesz się potencjalnym klientom z atrakcyjnej strony – to tylko nieliczne zalety ulotki jako nośnika reklamy!

Jak przygotować ulotkę do druku?

Standardową ulotkę A5 (o wymiarach netto 148 x 210 mm) przygotujesz przy pomocy programów graficznych, takich jak Adobe Photoshop, InDesign czy Illustrator. Podczas projektowania miej na uwadze, aby po każdej ze stron znajdowały się 2 mm spady. To nic innego, jak specjalny obszar wokół grafiki, który następnie zostanie wycięty podczas prac introligatorskich. W tym momencie wymiary brutto ulotki wyniosą 152 x 214 mm. Oprócz spadów konieczne jest również ustawienie 3 mm marginesów (po każdym boku), które pozostają puste.

Ustaw rozdzielczość na 300 dpi oraz tryb kolorów CMYK. Przed zakończeniem prac sprawdź, czy grafika umieszczona na środku nie zostanie przycięta, a wszystkie ważne informacje zawarte są w centralnym punkcie. Do druku przyjmujemy materiały przygotowane w formatach o PDF, TIFF, PSD oraz JPG.

25 lip 2018
+

Jak przygotować fotoobraz?

Z przyjemnością przygotowujemy dla Ciebie firmowy gadżet lub ozdobę do biura, dopasowany do Twoich indywidualnych potrzeb. Fotoobraz to świetny pomysł na to, aby odświeżyć wnętrze lub podarować go komuś w ramach upominku firmowego. Aby skorzystać z naszej usługi, wystarczy przygotować plik PDF, w którym znajdzie się wybrane zdjęcie w formacie docelowym 1:1. Bardzo istotna jest rozdzielczość – właściwie dobrana pozwoli przygotować grafikę dobrej jakości. Optymalna to minimum 150 dpi.

Ponadto w pliku powinno znaleźć się miejsce na 2-milimetrowe spady, a także tzw. pasery – miejsca, w których zaznaczone zostały zagięcia. Zwróć również uwagę, aby grafika zapisana została w przestrzeni barwnej CMYK oraz aby została pozbawiona wszelkich masek czy warstw. Jeśli na fotoobrazie ma pojawić się tekst pamiętaj też, zamienić go na krzywe.

25 lip 2018
+

Jak przygotować kalendarz wiszący?

Specjalnie dla Ciebie przygotujemy kalendarz ścienny w dużym formacie (do wyboru: A3 lub A2) z dowolnie wybranymi zdjęciami, który stanie się świetnym gadżetem firmowym. Wystarczy, że przygotujesz plik ze wszystkimi niezbędnymi elementami.

Przede wszystkim pamiętaj, aby zapisać plik w formacie PDF, uzupełniony o kalendarium oraz 12 kartek wraz z okładką (czyli łącznie 13). Podczas przygotowywania grafik zwrócić szczególną uwagę na obecność 3 mm spadów z każdej strony, abyśmy podczas drukowania przycięli kartki jak najdokładniej. Sprawdź także, czy wewnętrzny margines wynosi 11 mm (górny i dolny bok) oraz 3 mm (prawy i lewy bok). Na końcu pozostaje już tylko określenie modelu kalendarza ściennego, który przypadł Ci do gustu – czy będzie uzupełniony o listwy lub zawieszki, czy może zostanie ich pozbawiony.